Recenzja Kevin J. Anderson, Brian Patrick Herbert „Diuna. Pani Kaladanu”

 Dune: The Lady of Caladan to powieść science fiction z 2021 roku autorstwa Briana Herberta i Kevina J. Andersona, osadzona w uniwersum Diuny stworzonym przez Franka Herberta. Jest to druga książka w trylogii prequeli Caladan. Powieść została wydana 21 września 2021 przez Tor Books. 


Wydawnictwo: Rebis
Rok wydania:  2022
Format: Książka
Liczba stron: 584
Cykl: Trylogia Kaladanu
Tom II


Chcę Wam dziś opowiedzieć o książce w niezwykłej graficznej oprawie, mowa tutaj o „Diuna. Pani Kaladanu”  autorstwa Briana Herberta i Kevina J. Andersona, osadzona w uniwersum Diuny stworzonym przez Franka Herberta. Jest to drugi tom Trylogii Kaladanu, cieszę się,  że mogłam wkroczyć w świat Diuny, który nie tak dawno temu mogłam okazję poznać w sposób kinematograficzny. Film jest genialny i jeśli macie okazję go zobaczyć to polecam, aby lepiej zrozumieć uniwersum, do którego nas zaprosili autorzy. Książka, o której dziś Wam opowiem z pewnością wyjaśni wiele luk, które gdzieś tam mnie męczyły, mam nadzieję, że tak samo będzie z Wami.

Wydarzenia rozgrywające się w „Pani Kaladanu” mają miejsce przed wydarzeniami z „Diuny”, okazuje się, że doszło do buntu przeciwko cesarzowi Shadamowi. Pewna grupa próbuje go obalić, co powoduje wiele zniszczeń. Akcja książki rozgrywa się tuż przed wysłaniem Atrydów na Arrakis, dotyczy zaangażowania księcia Leto w politykę Wielkiego Domu, jego spotkań z hrabią Fenringiem i rosnących napięć z wrogiem. Paul ma dopiero czternaście lat i pod nieobecność ojca próbuje prowadzić Kaladan. Lady Jessica jest matką Paula i małżonką Leto Atreidesa. Dokonane przez nią wybory ukształtowały imperium, ale musi liczyć się z własną zdradą swojego starożytnego zakonu.  Musi zdecydować, czy jej lojalność wobec zakonu jest ważniejsza niż miłość własnej rodziny.

W „Pani Kaladanu” dowiadujemy się, w jaki sposób Atrydzi zdobył Arrakis, co lepiej nakreśla fakt z czym musiał się mierzyć młody książę Leto.  Motał się między wypełnieniem obowiązku, honorem a tym, co gdzieś w środku podpowiadało mu serce. Akcja powieści rozgrywa się w odległej przyszłości, bohaterowie żyją w feudalnym społeczeństwie. Większość postaci kobiecych pełni w nim uległe role. „Pani Kaladanu” jest pełna wskazówek dotyczących tego, co już wiedzą czytelnicy „Diuny”, bądź dopiero się dowiedzą, jeśli jeszcze jej nie czytali. Poznałam, szczegóły międzyplanetarnej intrygi, która tak bardzo mi się spodobała. Historia jest wciągająca, zabawna i dobrze skomponowana, ma wiele zalet. Nawet, jeśli może się wydawać, że niektóre fakty są pomijane, książka zrobiła na mnie wrażenie, wszystkie postacie tonące w machinacjach różnych organizacji, które chcą, aby pełniły określone role, a nie przeżywali swoje doświadczenia i realizowali pragnienia. Z ogromną przyjemnością zgłębiłam wiedzę zawartą w książce i mam nadzieję, że jeszcze nie raz będę mogła przenieść się w tamten świat.

Komentarze

Popularne posty